6.30







"Hati manusia itu, sekejap saja Allah boleh ubah."

Ya, betul. Hati mengakui. 

"Siapa sangka yang dulu jahat, sekarang boleh jadi baik? Dan, siapa yang boleh jamin, yang dulu baik, sekarang masih lagi baik?"

Hmmm. Betul juga. 

"Sebab itu, kita tidak berhak untuk menghukum. Sebab nilaian baik di mata manusia, belum tentu baik bagi Allah. Dan nilaian jahat di mata manusia, kita tak tahu, dia mungkin kelak mulia di sisi Allah."



Mengeluh perlahan. Namun, dalam diam tautan syukur Allah menemukan saya dengan butir yang paling berharga. Mutiara itu yang tak pernah berkedip, terus memancar, demi menyinari sekeping hati. Hati ini & hati hati mereka yang telah disentuh olehNya.

Tarbiyah yang banyak menghentam jiwa. Sakit, tapi manis. Tarbiyah yang banyak menggegar naluri dan rasa. Pedih, tapi nikmat. Tarbiyah yang mengajar nilai ukhwah. Ukhwah yang harus tegar menelan kekurangan diri. Sedia ditegur bila-bila masa. Sedia menasihati, bila perlu. Tarbiyah yang mengajar harga iman, dan nilai malu. Tarbiyah yang membentuk nilai ikhlas. Tarbiyah yang mengajak diri menjaga kesucian hati. Tarbiyah yang mengekang jalan-jalan ke arah maksiat. Tarbiyah yang memperkenalkan cinta hakiki. 

Dalam tempoh mengenal tarbiyah, saya jatuh dan bangun. Prinsip tarbiyah kadang banyak yang tak selari dengan tabiat dan kemahuan diri.

Susah. Susah sekali. 

Kadang-kadang, diri tahu ini salah. Ini betul. Tapi, selagi mana belum jadi prinsip dan sistem dalam diri, maka  diri tak mampu untuk beramal. Dan bila tak cuba beramal, tak mudah jadi tabiat. Dan, bila tak jadi tabiat, tidaklah terbentuk serta kekal sebagai akhlak. Maka, kekallah diri sebagai orang yang tahu, tapi tak beramal. 

Tak payah berbicara tentang orang lain. Cukuplah, diri sendiri.

 Bukan senang hendak dibina daripada awal semula. Keras.

Susah. Mengikis jahil. Membina prinsip. Membentuk tabiat. Dan, membina akhlak. Dan yang paling penting, istiqamah dengannya. Di mana-mana, bila-bila masa dan dengan siapa-siapa pun.

Fi Amanillah !


:____________

Bestnya, kalau..
Dapat jadi orang yang baik, sebaik itu kan ? 
Harapnya saya dapat jadi lebih baik, 
Jd, awak awak dan awak sekalian..
tolong bantu saya jadi lebih baik, boleh ?  :']