We never know




Kita tak tahu. Setiap manusia yang kita lihat itu, ada kelebihan mereka tersendiri. 

know what ? 


Yes memang SMK-ians terkenal dgn kehidupannya yg social

yang berpakaian 'agak' kurang mematuhi kehendak syariat
tapi tapi tapi..

sebenarnya, golongan itu bukan semuaRepeat, ulang suara : BUKAN SEMUA. capslock.


Mereka yang menjaga, adakalanya menjadi 'mangsa' kepada golongan yang tak menjaga. Know what i means ? mungkin secara mata kasar nya, kita lihat mereka tak menjaga batas, tp sebenarnya golongan 'yang kurang memahami' ini yang sebenarnya, 'kurang' menghormati mereka yang menjaga. maknanya, kita tak boleh la nak blame sesiapa.

'kebenaran' harus di suluh, agar mereka faham.

Dengan menjadi contoh terbaik buat yang lain.


Sejuk hati. ringan kaki pabila melangkah saja ke usrah atau tazkirah, bacaan dhuha dialunkan. beserta asma'ul husna. cumanya, mungkin tak semua akan terus menerus mendapat hidayah dan terbuka hatinya untuk berubah.



mungkin. makan masa.
we never know.

kata orang, 

kalau tak mampu nak menegur, 
cukup membenci nya dengan hati 
dan terus kan berdoa moga ada sinar perubahan dalam diri mereka.

mereka. adalah mereka. 

kenal, tak kenal, kurang kenal, 
pernah jumpa, 
pernah berkerjasama, 
pernah sekelas, 
pernah pandang, 
pernah tegur, 
tahu nama, 
tak tahu nama. 

tapi tahu tak,

tujuan kita sebenarnya sama ?




kita tak tahu. dengan pakaian yang mungkin tak berserban atau berjubah. mungkin tak, bertudung labuh atau berjubah. tapi sebenarnya, kaki yang sedang melangkah itu rupanya, menuju ke masjid, rupa-rupanya hendak bergegas ke usrah. mulut kumat kamit, sumbat earphone, rupanya sdg menghafaz bacaan ayat-ayat suci al-Quran. mata yang terpejam, rupanya dia seorang hafiz. lasaknya mereka, rupanya mereka hafaz hampir separuh juzu' al-Quran. aktifnya mereka rupanya boleh jadi imam.


subhanallah!


kadang-kadang, bila mula mengenal. Aku tersenyum. Husnuzzon please ?

Kita boleh sebenarnya, cuma kadang-kadang bila bukan dalam suasana yang 'terlalu' Islamic. we felt lonely. but actually not. they are hiding somewhere. wink but believe me, they still have imaan inside their heart. cuma, mungkin nak fit into different situation, ikut flow peredaran semasa la brader. Buat orang impress dengan pegangan 'agama' yang ada pada kita, confremm they will fall in love!



Hasil penulisan ini, bila dah hampir lima tahun belajar di SMK biasa dan belajar di dalam aliran agama. Sekadar perkongsian buah fikiran yang sangat terbatas. tp hanya ingin berkongsi! :a2: dah lama nak menulis, tapi.....




wallahualam
till next time ! insha-Allah! Fi Amanillah.


:_
p/s: pesanan buat diri sendiri terutama!